Gorički, Romina.
(2015).
Reprezentacija rodnih identiteta u djelima Dragojle Jarnević.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Croatian Language and Literature.
[mentor Coha, Suzana].
Abstract
Navodeći kulturno-političke prilike hrvatskoga narodnog preporoda, rad se bavi Dragojlom Jarnević i objašnjava njezinu ulogu u preporodu. Prikazavši razliku između pojmova 'spol' i 'rod' te pojmova muškoga, odnosno ženskoga identiteta, dolazi se i do pojma 'feminizam' koji se može promatrati kao značajan za Dragojlu Jarnević. Jarnević se istaknula svojim književnim stvaralaštvom u razdoblju u kojem je bilo neobično da jedna žena ima još neku ulogu osim uloge supruge, majke i domaćice. U Jarnevićkinim se djelima pronalaze primjeri dvaju identiteta koja je ona zagovarala. Prvi je identitet onaj 'ženski', nametnut od strane društva i posebice od strane obitelji, identitet prema kojem se žena osjeća 'ostvarenom' jedino u privatnoj sferi, odnosno za svojim ognjištem. Drugi je identitet onaj zbog kojega su je nazvali prvom hrvatskom feministicom. Naime, Dragojla Jarnević se borila protiv okova patrijarhalna društva odbijanjem braka i time što je postala spisateljica u doba kada su spisateljstvo i, općenito, javnost bila muška područja. U svim je njezinim pjesmama, Domorodnim poviestima, romanu Dva pira te u Dnevniku, vidljiva borba između dvaju njenih rečenih identiteta. Posebna pozornost u radu pridana je Dnevniku u kojem je Dragojla Jarnević opisala mnoge teške situacije s kojima se neudana žena spisateljica mogla susresti u 19. stoljeću. Utvrđuje se kako je upravo u Dnevniku Dragojla Jarnević pokazala sve svoje identitete što joj, zbog pravila maskulina društva koja su ograničavala i pisanje, nije bilo dopušteno izraziti u fikcionalnim djelima. Zaključuje se kako je za Dragojlu Jarnević specifično i to da njezina djela ističu domoljublje te da ona sve, od ponašanja do odijevanja ljudi, gleda kroz vizuru preporodna zanosa.
Actions (login required)
|
View Item |