Kokolj, Dora.
(2014).
Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History.
[mentor Dulibić, Frano].
Abstract
U ovom diplomskom radu izložen je presjek kroz opus Vanje Radauša, značajnog hrvatskog kipara. Njegova djela u mnogočemu su osebujna i posebna te predstavljaju svjedočanstvo jedne ere, ere dvadesetog stoljeća,stoljeća koje je obilježeno krizama, ratovima i drugim događajima. To je vrijeme Vanja Radauš u svojim djelima iznio na sebi svojstven način, istaknuvši gestu i pokret figure na prepoznatljiv način, što je bio poticaj da se upravo njegovo djelo pokuša interpretirati uz pomoć Labanove analize pokreta. Specifičnosti pokreta Radauševih skulptura su u njegovim djelima važno obilježje. Radauš pokrete prikazuje kroz različite položaje i zamrznute trenutke, kroz različite stupnjeve dinamike i kakvoće. U ranijim djelima on iskazuje dramatiku i živost postojanja, dok je u kasnijim ciklusima čvršći i suptilniji. Unatoč tome što pokreti i gesta unutar kiparskih djela Vanje Radauša nisu uvijek ekspresivni, odnosno pokrenutost skulptura u određenim ciklusima (primjerice pokreta unutar ciklusa Čovjek i kras, Krvavi fašnik te Stupovi hrvatske kulture) je više suptilna nego što je ekspresivna, mislim da ova karakteristika i dalje doprinosi kiparskom izrazu te ga između ostaloga baš i tom suptilnošću čini osebujnim. Tifusari pak svojim izobličenim tijelima prikazanim u spokojnim pozama naglašavaju proživljene patnje, njihovi su pokreti smireni te itekako doprinose cijelom doživljaju; mirnoća i jednostavnost pokreta doprinose njihovoj jezivoj prisutnosti.Ovakav je pak izraz pokreta omogućio Radaušu izravnije prenošenje osjećaja. Razumijevanje pokreta omogućava uvid u psihu i karakter te time doprinosi poznavanju ljudi i onoga što oni osjećaju. Takvo korištenje pokreta, vezano uz psihu i prenošenje osjećaja, naglašeno je i u ciklusu Panopticumcroaticum. Ovaj ciklus karakteriziraju neprirodno i neljudsko, pokreti i gesta različitih su dinamika i značenja, a zajednička im je istaknutost dramatike i osjećaja. Razne teme okarakterizirane su različitim pokretima, a naglasak je manje ili više stavljen na specifične elemente pokreta kako bi se što bolje i što kvalitetnije prikazao željeni umjetnikov stav, pogled na život i njegov komentar. Pokret je u funkciji komunikacije, u funkciji jezika koji omogućuje neposredan odnos između kipara i publike. Specifičnost geste i pokreta ovih kiparskih djela nalazi se u načinu na koji su predstavljeni, njihovoj suptilnosti te u njihovom potencijalu. Istaknuti su kroz jednostavnost njihovih prikaza, potencirani su osjećajima koje prikazuju i kiparevom vještinom korištenja tehnike. Labanovom su analizom ti pokreti analizirani kroz jedan afirmiran i utvrđen pregled značajki i osebujnosti pokreta te su kroz nju osviještene karakteristike koje obilježavaju ovaj opus. Korištenjem Labanove analize pokreta koja omogućuje sistematsko opisivanje te interpretaciju pokreta, mislim da je opravdana važnost geste i specifičnih pokreta analiziranih na izabranim skulpturama iz opusa Vanje Radauša.
Item Type: |
Diploma Thesis
|
Uncontrolled Keywords: |
Vanja Radauš, moderno hrvatsko kiparstvo, pokret, gesta |
Subjects: |
History of art |
Departments: |
Department of Art History |
Supervisor: |
Dulibić, Frano |
Date Deposited: |
18 Nov 2014 10:34 |
Last Modified: |
02 Dec 2016 11:29 |
URI: |
http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/4918 |
Actions (login required)
|
View Item |