Knjižnica Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Faculty of Humanities and Social Sciences Institutional Repository

Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša

Downloads

Downloads per month over past year

Kokolj, Dora. (2014). Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History. [mentor Dulibić, Frano].

[img]
Preview
PDF (Croatian)
Download (1MB) | Preview

Abstract

U ovom diplomskom radu izložen je presjek kroz opus Vanje Radauša, značajnog hrvatskog kipara. Njegova djela u mnogočemu su osebujna i posebna te predstavljaju svjedočanstvo jedne ere, ere dvadesetog stoljeća,stoljeća koje je obilježeno krizama, ratovima i drugim događajima. To je vrijeme Vanja Radauš u svojim djelima iznio na sebi svojstven način, istaknuvši gestu i pokret figure na prepoznatljiv način, što je bio poticaj da se upravo njegovo djelo pokuša interpretirati uz pomoć Labanove analize pokreta. Specifičnosti pokreta Radauševih skulptura su u njegovim djelima važno obilježje. Radauš pokrete prikazuje kroz različite položaje i zamrznute trenutke, kroz različite stupnjeve dinamike i kakvoće. U ranijim djelima on iskazuje dramatiku i živost postojanja, dok je u kasnijim ciklusima čvršći i suptilniji. Unatoč tome što pokreti i gesta unutar kiparskih djela Vanje Radauša nisu uvijek ekspresivni, odnosno pokrenutost skulptura u određenim ciklusima (primjerice pokreta unutar ciklusa Čovjek i kras, Krvavi fašnik te Stupovi hrvatske kulture) je više suptilna nego što je ekspresivna, mislim da ova karakteristika i dalje doprinosi kiparskom izrazu te ga između ostaloga baš i tom suptilnošću čini osebujnim. Tifusari pak svojim izobličenim tijelima prikazanim u spokojnim pozama naglašavaju proživljene patnje, njihovi su pokreti smireni te itekako doprinose cijelom doživljaju; mirnoća i jednostavnost pokreta doprinose njihovoj jezivoj prisutnosti.Ovakav je pak izraz pokreta omogućio Radaušu izravnije prenošenje osjećaja. Razumijevanje pokreta omogućava uvid u psihu i karakter te time doprinosi poznavanju ljudi i onoga što oni osjećaju. Takvo korištenje pokreta, vezano uz psihu i prenošenje osjećaja, naglašeno je i u ciklusu Panopticumcroaticum. Ovaj ciklus karakteriziraju neprirodno i neljudsko, pokreti i gesta različitih su dinamika i značenja, a zajednička im je istaknutost dramatike i osjećaja. Razne teme okarakterizirane su različitim pokretima, a naglasak je manje ili više stavljen na specifične elemente pokreta kako bi se što bolje i što kvalitetnije prikazao željeni umjetnikov stav, pogled na život i njegov komentar. Pokret je u funkciji komunikacije, u funkciji jezika koji omogućuje neposredan odnos između kipara i publike. Specifičnost geste i pokreta ovih kiparskih djela nalazi se u načinu na koji su predstavljeni, njihovoj suptilnosti te u njihovom potencijalu. Istaknuti su kroz jednostavnost njihovih prikaza, potencirani su osjećajima koje prikazuju i kiparevom vještinom korištenja tehnike. Labanovom su analizom ti pokreti analizirani kroz jedan afirmiran i utvrđen pregled značajki i osebujnosti pokreta te su kroz nju osviještene karakteristike koje obilježavaju ovaj opus. Korištenjem Labanove analize pokreta koja omogućuje sistematsko opisivanje te interpretaciju pokreta, mislim da je opravdana važnost geste i specifičnih pokreta analiziranih na izabranim skulpturama iz opusa Vanje Radauša.

Item Type: Diploma Thesis
Uncontrolled Keywords: Vanja Radauš, moderno hrvatsko kiparstvo, pokret, gesta
Subjects: History of art
Departments: Department of Art History
Supervisor: Dulibić, Frano
Date Deposited: 18 Nov 2014 10:34
Last Modified: 02 Dec 2016 11:29
URI: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/4918

Actions (login required)

View Item View Item