Ferenčić, Marijana Paula.
(2014).
Karikature Joška Marušića.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History.
[mentor Dulibić, Frano].
Abstract
Istaknuto mjesto na hrvatskoj sceni karikature pripada kontinuiranom stvaralaštvu Joška Marušića, arhitekta, animatora, redatelja i karikaturista. Njegova duhovitost, angažiranost, prepoznatljivost i neizmjerno plodna produkcija karikatura, bez ikakve dvojbe ga pozicionira u sam vrh hrvatske karikature druge polovice dvadesetog stoljeća, a to se protegnulo sve do danas. Unatoč navedenom, njegov opus još uvijek nije sustavno obrađen.
Joško Marušić se na hrvatskoj sceni karikaturista pojavljuje ranih 70-ih godina te od tada djeluje kontinuirano. Stasa u vremenima poslijeratne generacije, dokumentirajući razdoblje u kojemu je društvo nastojalo pronaći svoj identitet. Tijekom Marušićeva djelovanja istaknuta politička, društvena i ostala zbivanja na našim prostorima, dobila su svoju humorističnu refleksiju u karikaturi odražavajući kontekst vremena u kojem nastaje.
Karikatura Joška Marušića je novinska karikatura stripovskog karaktera koja izlazi u tiskovinama kao popratni kometar aktualnih događaja te se definira u okvirima političke karikature. Pripada definicijskom okviru karikature u širem smislu, odnosno situacijskoj, društveno angažiranoj političkoj karikaturi. Marušićeve rubrike s karikaturama se ne gase, već naprotiv kontinuirano pridonose vizualnom identitetu pojedinih tiskovina te opstaju unatoč trendu marginalizacije karikature i sve veće komercijalizacije tiska. Njegov opus karikatura sadrži crtačku kvalitetu i prepoznatljivost likovnog izraza, aktualnost tema i uvijek jasnu oštricu osnovne ideje na granici humora i satire, duhovitog i ozbiljnog. Ne odstupajući puno od početnog izraza Marušićev stil se postupno formira do njegove prepoznatljivosti što se može pratiti na analiziranom i u ovom radu prezentiranom materijalu (tiskovine Danas, Polet, Nedjeljna i Slobodna Dalmacija, Vijenac i Vjesnik). Marušić razmišlja i realizira u tekstu i slici, ne radeći vrijednosnu razliku između karikature bez i sa tekstom te njegova karikatura ne podliježe uvriježenom mišljenu vezanom uz odnos karikature s ili bez teksta. Odluka o primjeni teksta vođena je isključivo autorovom procjenom trenutka i medija u kojemu karikaturu objavljuje.
Komentarom društvenih odnosa nastoji problematizirati dnevne aktualnosti kao i univerzalna pitanja te se dosljednost Marušićeve uloge ogleda u njegovoj dvojakoj ulozi komentatora koji zadirkuje politički sistem, kao i sam narod. Ne zauzimajući poziciju niti jedne strane, ne povlađujući, prikazuje svekoliko mnoštvo višeslojnih situacija, odnosa, priča i likova. Određena ozbiljnost svakidašnjeg gledana kroz prizmu humora jednako pridaje važnost pojedinačnom i općem; identitetu pojedinca kao i bezličnosti mnoštva. Marušić ne zauzima poziciju provokatora, već prikazuje ono što vidi i osluškuje u svakodnevici, izjednačavajući sebe sa svijetom kojeg prikazuje. Ne moralizira, niti osuđuje, ne stavlja se u poziciju „iznad“, oslikava svakog od nas istovremeno proživljavajući sve ono što u konačnici i sam prikazuje. Upravo ovdje leži njegova neiscrpnost inspiracije, bez straha da upadne u rutinizaciju.
Posezanje za svakodnevnim, kao i afinitet prema malom čovjeku rezultiralo je karikaturom prepoznatljivog osobnog izraza. Poistovjećujemo se s Marušićevim crtežom i likom, s tim malim čovjekom bez identiteta i njegovim problemima gotovo kao da promatramo vlastitu okolinu. Kvalitetnim stvaranjem humora kroz duhovite ideje i situacije koje razotkrivaju, kritiziraju, upozoravaju, provociraju i nasmijavaju bez vulgarnosti, njegova karikatura uspješno opstaje i dalje unatoč općoj marginalizaciji tog žanra i novinskom žutilu. Tematska raznovrsnost, kvaliteta crteža, specifičan odnos crteža i teksta rezultirat će karikaturom originalne i jedinstvene stilske forme nerijetko jakog sadržaja i dobro poznatih „marušićevskih ljudi“ koja zasigurno zauzima istaknuto mjesto na hrvatskom području karikatura.
Actions (login required)
|
View Item |