Škorić, Gordana. (2009). Pejovićevo promišljanje umjetnosti. Filozofska istraživanja, 28(3). pp. 613-624. ISSN 1848-2309
PDF
(Croatian)
- Repository staff only
Download (418kB) | Request a copy |
Abstract
Danilo Pejović (Ludbreg, 1928. – Zagreb, 2007.) je na Odsjeku za filozofiju, nakon Milana Kangrge, predavao estetiku od početka šezdesetih do početka sedamdesetih godina, kada je tu Katedru preuzeo Danko Grlić, zajedno s kojim je preveo Heideggerov tekst O bîti umjetnosti (1959.). U Pejovićevu promišljanju umjetnosti Heidegger je, kao i hermeneutika, bio glavni orijentir u razumijevanju umjetničkog djela preko paradigme jezika i u tom je kontekstu u suvremenoj filozofiji umjetnosti, posebno ukazujući i na značaj ekspresionizma, istraživao odnos umjetnosti i prirode, tehnike, oblika, zbiljnosti, osjećajnosti, razumljivosti i slobode. Raspravljanje o mogućnosti umjetnosti Pejović uvijek postavlja u epohalni kontekst, ustvrđujući da je nakon smrti Goethea i Hegela umro i jedan svijet, koji s oscilacijama seže sve do Homerova doba, a Marx samo radikalizira Hegelovo pitanje o tome čemu još umjetnost,da bi se ono nakon Marxa, u doba tehnike, još više zaoštrilo. Pejović zastupa tezu da bez pojma slobode ne možemo dospjeti do toga što jest umjetnost, a živeći u svijetu prepunu oblika uništavanja ljudske slobode, gube se osjećajnost i ljepota kao pripadne umjetnosti.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | umjetnost, filozofija, estetika, ekspresionizam, Danilo Pejović, G. W. F. Hegel, Karl Marx, Martin Heidegger, Ernst Bloch, jezik, sloboda |
Subjects: | Philosophy |
Departments: | Department of Philosophy |
Date Deposited: | 25 Jan 2016 10:59 |
Last Modified: | 25 Jan 2016 10:59 |
URI: | http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/5429 |
Actions (login required)
View Item |