Knjižnica Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Faculty of Humanities and Social Sciences Institutional Repository

Spomenička plastika Vojina Bakića

Downloads

Downloads per month over past year

Donadić, Petra. (2015). Spomenička plastika Vojina Bakića. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History. [mentor Magaš Bilandžić, Lovorka].

[img]
Preview
PDF (Croatian)
Download (1MB) | Preview

Abstract

Vojin Bakić jedan je od velikana hrvatske spomeničke plastike, ali i skulpture uopće. Njegovo umjetničko djelovanje proteže se od 1940-ih do sredine 1980-ih godina, a brojni uspjesi u tom dugom razdoblju, kako u domovini tako i u svijetu, gdje je izlagao na gotovo svim velikim međunarodnim izložbama suvremene umjetnosti, rezultirali su da bude uvršten u priznate povijesnoumjetničke preglede europskog modernog kiparstva. Bakić je jedan od autora koji su izvukli naše kiparstvo iz jednoobraznosti socijalističke likovne misli i približili ga suvremenom izričaju. Već njegovi rani radovi ukazuju, mada su u mnogim aspektima bliski propisanoj socrealističkoj paradigmi, da se radi o umjetniku bogate invencije i nepresušnog talenta, umjetniku koji će upornim i temeljitim radom emancipirati naše kiparstvo od akademskih konvencija i uvesti u zonu nefiguralnosti. Bakić je kroz nekoliko faza apstrahiranjem i sintezom oblika postupno otkrivao nove mogućnosti kiparskog medija da bi na kraju ovladao jezikom čiste apstrakcije. Njegova djela nastala u drugoj polovici 1950-ih godina bliska su i formalno i idejno onima europskih suvremenika poput Henrija Moora, Barbare Hepworth i Alberta Viani koji su kao i Bakić krenuli od biomorfnog organskog oblika te njegovim sustavnim pročišćavanjem i redefiniranjem došli do geometrijske čiste forme snažne strukture i zatvorene u sebe. I dok će Moore i Hepworth kasnije svoje skulpture perforirati kako bi dublje istražili suodnos volumena i prostora, Bakić će isti problem rješavati rastvaranjem oblika u razlistane forme koje višebrojnim vizurama stvaraju neočekivane relacije između mase i prostora te unose novu dinamiku u doživljaj čitave kompozicije. Spomenička plastika bitan je segment Bakićevog opusa. Nakon prvog javnog spomenika posvećenog žrtvama Drugog svjetskog rata koji je još realistički tretiran, Bakić je inspiraciju pronašao u tradiciji prijeratnog modernizma, okrenuo se geometrizaciji pri modeliranju oblika i odbacio raniju narativnost kako bi temeljne plastičke vrijednosti postale glavni nositelj kompozicije. Sinteza ga je dovela do nefiguralnosti. Njegov prvi apstraktni spomenik, Spomenik pobjedi revolucije u Kamenskoj i danas se smatra jednom od najuspješnijih realizacija memorijalne plastike, a radeći na njemu Bakić je ispitivao ne samo granice apstraktne forme već i njezin odnos s krajobrazom u kojemu je smještena i u kojemu egzistira kao znak simboličkih vrijednosti. Bakić je promišljao svoje spomenike i kao središnje elemente memorijalnih područja čija je funkcija bila ne samo razvijati kulturu sjećanja već zadovoljiti edukativno-odgojnu i rekreacijsku namjenu, a Spomenik na Petrovoj gori u punini je odgovorio na taj zahtjevni skupturalno-arhitektonski zadatak.

Item Type: Diploma Thesis
Uncontrolled Keywords:
Subjects: History of art
Departments: Department of Art History
Supervisor: Magaš Bilandžić, Lovorka
Date Deposited: 01 Sep 2016 12:02
Last Modified: 01 Sep 2016 12:02
URI: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/6397

Actions (login required)

View Item View Item