Ivanišević, Tvrtko.
  
(2016).
Između pravde i osvete: pojedinac i pravni sustav u 'Michaelu Kohlhaasu' Heinricha von Kleista.
    Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Comparative Literature. 
    [mentor Jurić, Slaven].
  
  
  
  
    
  
    
      
      
    
  
  
  
    Abstract
    Intervencija  sudbine na  kraju  pripovijesti vraća  nas  tamo  gdje  je  sve  počelo,  na granicu  između  pravde  i  osvete. Kohlhaas  postiže  i  jedno i  drugo,  ali  pod  cijenu vlastitog  života,  stavljajući  svoju  potragu  iznad  svega,  čak  i  ljubavi  prema  svojoj obitelji. 
Je li postignuto bilo vrijedno toga? Mogli bismo pomisliti da je Kohlhaas trebao nastaviti  živjeti  svojim  životom  ne  osvrćući  se  na  relativno  sitnu  nepravdu,  no  ako 
pojedinac  nikad  ne  bi  reagirao,  sustav  se  ne  bi  mogao  mijenjati.  Kod  tog  djelovanja svakako treba biti veoma oprezan, jer kako to primjećuje Marijan Bobinac, govoreći o ovoj pripovijesti u Uvodu u romantizam: 
„Stari  apsolutistički  poredak  pokazuje  se  istrošenim,  tako  da  se  nameće  potreba  za individualnom  akcijom;  no  izgubi  li  pojedinac  pritom  moralnu  orijentaciju,  njegova  će potraga  za  skladom  između  općeg  prava  i  prava  na  samoodređenje  nužno  završiti  u kaosu.“ (Bobinac, 2012: 217)
Kleist nam ovakvu tezu veoma zorno i pokazuje. Prvotna, sitna, nepravda širi se i raste kroz birokratiziran i neučinkovit pravni sustav sve dok se glavni protagonist ne 
dovededo  kraja  svog  strpljenja. Mogli  bismo  povući  paralelu s  drugim  likovima  suočenim sa sličnim  birokratiziranim  košmarima,  naročito  iz  književnosti  ranog  20.  stoljeća, što mnogi i  čine  uspoređujući  Kohlhaasa  s  Kafkinim  Josefom  K..  No  za  razliku  od 
Kafkinog, Kleistovprotagonist  se  sa  svojom  sudbinom  ne  miri i ne prepušta se na milost ili nemilost sustava.
On uzima stvar u svoje ruke i pokušavaiznuditi pravdu na 
bilo koji način, a to mu na kraju i uspijeva, što vlastitim nastojanjima što intervencijom više  sile.  Pritom Kohlhaas  doista  na  trenutke  gubi  moralnu orijentaciju  i završava u kaosu. I upravo taj gubitak orijentacije 
ukazuje na  jasnu  opoziciju  između pravde i osvete. Potraga za pravdom pretvara se u potragu za osvetom, a Kohlhaasa čak stavlja u položaj koji mnogi nazivaju terorističkim. Privremena suspenzija društvenog poretka na 
području  pod  Kohlhaasovom  kontrolom  Kleistu  pak izvrsno  služi  kako  bi  čitatelja upozorio  na  opasnost  od  zlouporabe  autoriteta  koju  sa  sobom  nosi revolucija. No koristeći se povijesnim izvorima i ličnostima, Kleist  jednako  vješto  ukazuje  i  na  opasnost od slijepog podržavanja postojećeg poretka kojemu je također prijeko potrebna promjena. Propitkuje i ulogu duhovnih autoriteta, kroz lik Martina Luthera, u uspostavljanju i održavanju svjetovnih vlasti.
Daljnje  preispitivanje pripovijesti i promatranje kako  protagonist i ostali likovi djeluju, bilo individualno ili unutar sustava, dovodi do opozicije djelovanja i 
reagiranja. Kroz tu opoziciju nastojao sam prikazati
kako pojedinci unutar birokratiziranog sustava djelomično gube sposobnost samostalnog odlučivanja i moraju 
se pokoravati unaprijed postavljenim odnosima moći i   utjecaja. Kohlhaas, kao protagonist,  unutar  tog  sustava  zauzima naizgled  pasivnu  ulogu,  ali  ostaje  središnjom 
osi oko koje se vrti cijela radnja i pokazuje nam  da
se djelovati može na vrlo različite načine.
Završni dio pripovijesti uvodi i treću  opoziciju, a to  je ona između sudbine i slučajnosti. Kleist  ovdje  ubacuje
nadnaravne  elemente  kao  što  su  proročanstva  i 
komunikacija s preminulima koji naizgled nisu uklopivi u  povijesni  ton prethodnih dijelova. No ono što sam pokušao i dokazati preispitujući ovu opoziciju jest da upravo ti 
elementi učvršćuju cijelu pripovijest i prikazuju nam Kleistovo viđenje svijeta. 
Svijet je, iz pozicije pojedinca, uistinu kaotično i vrlo često okrutno mjesto. Događaji se odvijaju potpuno neočekivano i pred njima je pojedinac često bespomoćan, no ispod svega toga mora se nalaziti određeni red koji Kleist prepoznaje u prirodi kojom upravlja neka viša sila. Tu  silu  Kleist  naziva  sudbinom, alinjen  naziv  nam  i  nije  bitan, jer je  po  svojoj prirodi nedokučiva, a odgovori se mogu dobiti jedino nakon završetka životnog puta.
No što je s granicom pravde i osvete? Možemo li je  odrediti ili ipak  ostaje neodređena?
Kao što sam se trudio prikazati sve do samog kraja  pripovijesti jasna granica između  ova  dva  pojma  neprestano  se  pomiče,  a  ponekad  i  potpuno  briše. 
Moj zaključak bi bio da nam Kleist pokušava poručiti da smo mi ljudi, i kao pojedinci i kao društvo, sposobni samo za osvetu zbog toga što nepristrano i racionalno reagiranje 
nije u našoj prirodi. Čak i Kohlhaas, čiji se osjećaj za pravednost uspoređuje sa zlatarskom vagom,  često  djeluje  nepromišljeno  potaknut  ponosom  ili  srdžbom.  Prava  pravda  je nešto  što  se  može  postići  samo  posredstvom  više sile  i  to  nakon  što  ona  pojedincu 
možda  više  niti neće  koristiti  za  života. 
Međutim,  moje  mišljenje  je  da  Kleist  ne zagovara  apatiju  i  pasivnost.  Pojedinac  ipak  može  djelovati  i  često  se  pred  njega stavljaju  izbori. 
Kao  što pripovijest  inaglašava  više  puta, Kohlhaas  do samog  kraja može izabrati i drugačiji završetak. On to ne čini, ali nama kao čitateljima ostaje poruka  da se ne moramo izgubiti između pravde i osvete.
  
  
  
  
  
    Actions (login required)
    
    
      
          | 
        View Item |