Knjižnica Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Faculty of Humanities and Social Sciences Institutional Repository

Opća informiranost i spolne uloge

Downloads

Downloads per month over past year

Skok, Karolina. (2006). Opća informiranost i spolne uloge. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Psychology. [mentor Zarevski, Predrag].

[img]
Preview
PDF (Croatian)
Download (458kB) | Preview

Abstract

Dugogodišnja istraživanja mjerenja opće informiranosti upućuju na postojanje razlika u općoj informiranosti u funkciji spola. Međutim, ostaje otvoreno pitanje koliko su te razlike uvjetovane razlikama u interesima i sposobnostima koje posjeduju osobe različitih spolnih uloga koje nisu u potpunosti podudarne s pripadnoću jednoj od bioloških spolnih kategorija. Cilj je ovog rada bio ispitati razlike u općoj informiranosti u funkciji spolne uloge te su u tu svrhu korišteni test opće informiranosti (TOI-SU) sa 120 čestica i BSRI (Bem inventar spolne uloge, Bem, 1974). Istraživanje je provedeno na uzorku od 591 sudionika (330 žena), polaznika III. i IV. razreda srednjih škola u dvije županije RH. Sukladno dosadašnjim istraživanjima, učenici postižu za otprilike jednu polovinu standardne devijacije bolji rezultat na testu opće informiranosti u odnosu na učenice. Prema pojedinim česticama testa dobivena je statistički značajna razlika u uspješnosti u većem broju različitih područja u korist muškaraca. Analiza varijance po spolnim ulogama dobivenim putem TOI-SU pokazuje veće razlike među spolnim ulogama nego kad se koristi BSRI. Ovakve razlike bilo je za očekivati jer se uslijed različite socijalizacije, odgoja, izloženosti spolnim stereotipima i interesima javljaju i selektivno pamćenje pojedinih informacija i različita izloženost pojedinim vrstama informacija. Pokazalo se da je veći broj stereotipno spolno tipiziranih sudionika dobiven putem TOI-SU, nego na BSRI. Također je putem TOI-SU dobiveno manje suprotno spolno tipiziranih sudionika, odnosno onih koji si daju visoke samoprocjene samo na onim osobinama ličnosti koje se prema kulturalnom stereotipu smatraju prikladnima za suprotni spol. Na obje skale je više suprotno spolno tipiziranih ženskih sudionika nego muških tj. više je maskulinih učenica nego femininih učenika. Dobivena je niska, ali značajna povezanost spolnih uloga dobivenih putem Bem inventara spolne uloge i testa opće informiranosti. S obzirom na strukturu dobivenih rezultata čini se da je preciznije određenje spolne uloge dobiveno objektivnom mjerom interesa značajnih za spolnu ulogu nego upitničkom mjerom.

Item Type: Diploma Thesis
Uncontrolled Keywords: opća informiranost, spol, spolna uloga
Subjects: Psychology > Socijalna psihologija
Departments: Department of Psychology
Supervisor: Zarevski, Predrag
Date Deposited: 20 Oct 2006
Last Modified: 09 Jul 2014 14:06
URI: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/81

Actions (login required)

View Item View Item