Knjižnica Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Faculty of Humanities and Social Sciences Institutional Repository

Prikaz ženske seksualnosti u suvremenom američkom filmu

Downloads

Downloads per month over past year

Laura, Izabela. (2017). Prikaz ženske seksualnosti u suvremenom američkom filmu. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Comparative Literature. [mentor Grdešić, Maša].

[img]
Preview
PDF (Croatian)
Download (2MB) | Preview

Abstract

U analiziranim filmovim mogli smo vidjeti kakav je bio prisutan pristup pitanju ženske seksualnosti, ali i seksualnosti općenito u određenom desetljeću. Devet i pol tjedana odražava istraživalačku naklonost osamdesetih, vremenu nakon seksualne revolucije koja nam je donijela pilulu, legalizaciju pobačaja i izvanbračni seks učinila prihvatljivi(ji)m. Sirove strasti pak stoje kao simptomatičan film za filmove s kraja osamdesetih i devedesetih koji se bave krizom muškosti, a upravo su oni s Michaelom Douglasom, čiji su se likovi opirali nužnom pronalaženju novog položaja muškaraca u sustavu spolne stratifikacije, sjajan primjer takve vrste filmove (Fatalna privlačnost, Razotkrivanje). Tajnica predstavlja svijet za sebe, nekonvencionalnu ljubavnu priču i nekonvencionalne seksualne preference te nam pokazuje da ljubav ne mora biti nježna i blaga. Da ljubav mora biti takva, paradoksalno pokazuju Pedeset nijansi sive koje su u mainstream pokušale uvesti priču o bdsm-u. Odnos dominacije i podređenosti tema je svih analiziranih filmova. U istraživanju koje sam provela o konzumaciji erotsko pornografskih sadržaja kod žena, na pitanje je li ženska seksualnost kroz povijest bila tretirana na jednak način kao i ona muška na medijskoj, političkoj i društvenoj razini, njih 2525 (96.2%) odgovorilo je da nije, dok njih 2535 (96.5%) smatra da je kroz povijest ženska seksualnost bila potisnuta. Na pitanje o tome mogu li žene danas u zapadnoj kulturi slobodno izražavati svoju seksualnost, samo njih 35.6% (936 ispitanica) smatra da mogu, dok njih 59% (1551 ispitanica) tvrdi da slobodno živi i izražava svoju seksualnost. Ipak erotsko-pornografske sadržaje konzumira njih 89.4% to jest 2363 ispitanica, dok ih samo 8% kupuje takve sadržaje koji odgovaraju njihovim preferencijama. Za 89% ispitanica zanimljiv bi bio erotsko-pornografski sadržaj koji su napravile žene, na temelju ženskih maštarija za druge žene. Najveći razlog za konzumiranje erotsko-pornografskih sadržaja jest poticanje seksualnog uzbuđenja, a slijede zanimljivost sadržaja i informiranje o seksualnim aktivnostima. Najveći broj ispitanica, njih 1193 preferira jednako erotski i pornografski film; erotski film konzumira njih 1902, dok pornografski njih 1984. Kao razlozi za nekonzumiranje kod 281 ispitanice koje su se tako izjasnile navode se brojni razlozi: za takvim sadržajima nemaju potrebu, takve sadržaje smatraju nezanimljivim, degradirajućim kako za žene tako i za odnose općenito, čine im se gadljivim i nerealnim te moralno neprihvatljivim26. Kao prigovor erotskom filmu spominjao se nedostatak eksplicitnosti, previše romantike i previše vanille, dok se među razlozima za nekonzumaciju pornografskog filma navodi da su napravljeni za muškarčevu ugodu i da su ponižavajući za žene, da su dosadni i nedovoljno realistični te da su štetni za osobu koja ih konzumira. Njih samo 111 misli da bi osobe koje konzumiraju erotsko-pornografske sadržaje trebale pri tome osjećati sram, dok njih 457 osjeća sram pri konzumaciji takvih sadržaja ili pri pomisli da takve sadržaje konzumira. No seksualnost je široko, duboko i fluidno područje kojeg se ne bismo trebali bojati istraživati zbog straha da ne izdamo neka uvjerenja za koja nismo ni sigurni jesu li naša ili stavove za koje mislimo da će stajati za sva vremena. Kao ljudska bića ni mi nismo statični − kao što se mijenja naše tijelo, mijenja se i naš um, naš duh, sa svakim novom pričom koju smo čuli i vidjeli otkrivamo nove stvari o sebi za koje nismo ni znali da postoje. To je razvoj, to je sazrijevanje koje nas nekad zna šokirati. Baš poput filma, koji kao audiovizualni medij, iako produkcijski teže ostvariv, još uvijek uživa povlašteni status naspram drugih audiovizualnih medija, može igrati veliku ulogu u tom procesu. Upravo zato na fenomene poput Pedeset nijansi sive koji će, zahvaljujući svojoj filmskoj inačici, postati još masovniji, bez obzira što umjetnički nisu relevantni za filmsku povijest, treba obratiti pozornost jer kao što je Forshaw rekao − oni su indeks našeg vremena, a film će uvijek pronaći neki način da nas šokira. Od samog početka, taj zadatak uspješno izvršava unatoč cenzurama i propisima koji su ga u tome pokušali spriječiti. Poglavlje u kojem se bavi s Pedeset nijansi, Forshaw naslovljava s „Kraj seksa: novi puritanizam“. I zbilja, ako usporedimo taj film s ostalim filmovima analiziranim u ovom radu jasno je da su u njemu očite neke više tradicionalne, konzervativnije tendencije. Unatoč tome što je povijesni trenutak u kojem se one pojavljuje dovoljno otvoren da dopušta eksplicitno spominjanje i imenovanje marginalnih seksualnih praksi, maltene seksualnih perverzija, u svojoj bazičnoj strukturi, na funkcijskoj razini odnos Christiana i Anastasije, priča unutar koje djeluje može se usporediti s onom jednostavnih narativnih oblika poput bajki u kojima nema prostora za „sive“ likove niti „siva“ područja ličnosti i odnosa. Jedna djevojka, jedan muškarac, monogamni, heteroseksualni ljubavni odnos, jedna (nježna) ljubav za čitavu vječnost, žena kojoj je potreban muškarac kako bi joj otkrio seksualnost i dozvolio da istražuje istu, ali samo u određenim granicama. Žena koja ne masturbira i koja popravlja i spašava svog jednog i jedinog muškarca čak i kad on od nje traži stvari koje nije sigurna je li u stanju napraviti. Žena koja, iako obrazovana jest ekonomski podređena i muškarac ekonomski i iskustveno njoj nadređen koji je želi posjedovati. Izraziti agresivni nagoni koji se susprežu i misteriozno nestaju kako bi se osoba prilagodila i vratila u toplu, čvrsto uokvirenu i društveno prihvatljivu formu. Za razliku od ostalih analiziranih filmova i njihove otvorenosti prema sivim područjima seksualnosti, čovjekove ličnosti i odnosa općenito, „najvećem erotskom fenomenu našeg vremena“, nedostaje svega navedenog. Paradoksalno, ponajviše mu nedostaje upravo razumijevanja i prihvaćanja svih tih sivih, neodredivih područja koja ljude čine ljudima, a odnose, pa tako i one na filmu jedinstvenima, prepoznatljivima i prije svega- autentičnima.

Item Type: Diploma Thesis
Subjects: Comparative literature
Departments: Department of Comparative Literature
Supervisor: Grdešić, Maša
Date Deposited: 28 Sep 2017 13:30
Last Modified: 28 Sep 2017 13:30
URI: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/8814

Actions (login required)

View Item View Item