Pavelić, Ana.
(2014).
Uloga gramatike u komunikacijskom pristupu poučavanju – stavovi hrvatskih
profesora španjolskog kao stranog jezika.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Roman Languages and Literature.
[mentor Polić-Bobić, Mirjana and Jelić, Andrea Beata].
Abstract
Gramatika je često bila problematična tema u poučavanju stranih jezika. Razvoj lingvističkih
ideja o jeziku i pojmu gramatike utjecao je i na metode poučavanja stranih jezika te stavove
profesora o samoj gramatici. U uvodnom dijelu ovoga rada donosimo pregled tih događanja te
rezultate i zaključke raznih istraţivanja o gramatici u poučavanju stranih jezika. Predstavili smo
implicitno i eksplicitno poučavanje gramatičkih struktura, deklarativno i proceduralno znanje,
komunikacijsku kompetenciju i tipove gramatičkih zadataka. Nakon toga, predstavili smo naše
istraţivanje. Ovo je istraţivanje imalo dva cilja. Prvi cilj je istraţiti kakve stavove imaju hrvatski
profesori španjolskog kao stranog jezika o ulozi gramatike u komunikacijskom poučavanju
jezika. Drugi cilj je usporediti stavove profesora s njihovim stvarnim ponašanjem u učionicama
kada poučavaju gramatiku španjolskog jezika. Potrebne podatke smo dobili koristeći anonimnu
internetsku anketu napravljenu u programu Google Docs. Anketa se sastojala od 29 izjava s
Likertovom skalom te dva otvorena pitanja gdje su ispitanici dali svoja mišljenja o gramatici i
vlastitom radu. U istraţivanju je sudjelovalo 27 profesora sa srednjih škola, škola stranih jezika
te fakulteta. Rezultati su pokazali da hrvatski profesori imaju pozitivan stav prema gramatici u
komunikacijskom poučavanju odnosno da definiraju gramatiku kao skup pravila koji pomaţe u
boljoj komunikaciji. Također smatraju da bi trebala postojati ravnoteţa između točnosti i tečnosti
komunikacije.Iako daju prednost induktivnom poučavanju, ne izostavljaju deklarativno znanje.
Naime, većina ih smatra de se deklarativno znanje moţe pretvoriti u proceduralno dovoljnim
vjeţbanjem i komunikacijskim aktivnostima. Također smatraju da je deklarativno znanje
potrebno kako bi učenici napredovali te razvijali svoj međujezik. Prema njihovom mišljenju, to
je moguće ako se gramatika uvodi i uvjeţbava kontekstualizirano. Ipak, nakon analize njihovih
ponašanja, uočene su razlike između stavova i stvarnog ponašanja profesora. Naime, u svojoj
praksi ne primjenjuju eklektičan stav kojeg su zagovarali u prvom dijelu istraţivanja. Iako
podrţavaju deklarativno znanje, ne poučavaju na način da takvo znanje omoguće svojim
učenicima. Vaţno je da profesori budu svjesni vlastitih stavova i ponašanja te problema u
poučavanju gramatike te da poznaju moguće načine i metode kako bi brzo, primjereno i korisno
odgovorili na učenikove probleme u učenju gramatike španjolskog kao stranog jezika.
Actions (login required)
|
View Item |