Kučinac, Dunja.
(2014).
Odnos subkulture i suvremene umjetnosti na primjeru zagrebačkih grafita od početka devedesetih godina 20. stoljeća do danas.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History.
[mentor Galjer, Jasna].
Abstract
Rad analizira odnos između tradicionalnih grafita, koji nastaju u kontekstu mladenačkih subkultura te suvremenog street arta koji se u prostoru grada Zagreba počinje javljati nakon 2000. godine, a danas formira specifičan postmoderni umjetnički žanr. Osim istog urbanog i društvenog konteksta, zagrebački grafiti i street art dijele određene taktike i simbolički potencijal. S druge strane, mnoštvo je estetskih i socioloških promjena koje iziskuju odmicanje od tradicionalnih socioloških tumačenja grafita i uspostavu novih interpretativnih alata. U radu se stoga analizira stručni diskurs u hrvatskoj sociologiji i povijesti umjetnosti koji se bavio temom grafita te se pokušava utvrditi u kojem će se smjeru kretati teorijski i kritički napori da se mapira i valorizira lokalno street art polje. Subkulturne grafite u radu se dijeli i analizira u nekoliko karakterističnih skupina: glazbeni grafiti i politizirani grafiti koje ispisuju pripadnici novih društvenih pokreta, navijački grafiti te naposlijetku writerski grafiti, koji naglasak s političke instrumentaliziranosti premiještaju na likovnost te utoliko funkcioniraju kao najbliže preteče street arta. Polje suvremenog zagrebačkog street arta u radu se istražuje iz nekoliko perpektiva: estetska pluralnost i specifične umjetničke taktike koje street art koristi; promjena u habitusu umjetnika i strukturi zajednice koja „proizvodi“ suvremeni street art; istovremeni ulični i „virtualni život“ street arta te, na koncu, proces institucionalizacije u koji je zagrebački street art ušao u posljednjih nekoliko godina. Osim s tradicionalnim subkulturnim grafitima, street art u Zagrebu komunicira s umjetničkim intervencijama izvedenima u javnom prostoru, prije svega u kontekstu propitivanja teme kontrole i upravljanja javnim resursima. Osvrćući se na zajedničko participiranje grafita, street arta i umjetničkih intervencija u toj svojevrsnoj „borbi za vidljivost“, ovaj rad nastoji ukazati na odnose moći koje svaki umjetnički i društveni čin razotkriva, preispituje ili perpetuira.
Actions (login required)
|
View Item |