Bužančić, Lucija.
(2014).
Srednjovjekovna stambena arhitektura 13. i 14. stoljeća u Dioklecijanovoj palači u Splitu.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History.
[mentor Marković, Predrag].
Abstract
Povijest stambenog graditeljstva u Dalmaciji prilično je opsežna. Obuhvaća podatke prikupljene arheološkim istraživanjima, počevši od prapovijesnih pa do grčkih i
rimskih slojeva, ali i do onih ranijeg datuma. Srednjovjekovno stambeno graditeljstvo,međutim, uvijek ostaje po strani, stalno čekajući da ga nadopune novija istraživanja. Antička arheologija je uglavnom istraživanja koncentrirala na reprezentativnu profanu gradnju, poput mnogobrojnih villa rustica. Lokaliteti se svakodnevno iskapaju te,
zahvaljujući svojoj velikoj rasprostranjenosti, sve više daju uvida u povijest antičke
gradnje na području Splita i okolice.
Rani srednji vijek u stambenom graditeljstvu sve do pojave romanike ne pruža jasan
uvid u neke graditeljske inovacije, pa stoga postoji teza da traje kontinuitet
graditeljskih oblika do pojave "romaničke kuće". Ipak, povijesno-umjetničkom
autopsijom, ispitivanjem žbuke i proučavanjem strukture zidova, ustanovljeno je
nekoliko primjera koji se smatraju vrlo ranima. Zbog konstantnog življenja,
preuređivanja životnih prostora i nadogradnji, nisu očuvani u velikom broju.
U kasnom srednjem vijeku javljaju se nove odlike, arhitektonski oblici i koncepcija
prostora, a zahvaljujući siromaštvu koje je uslijedilo u razdoblju od 17. do 20. stoljeća,
sve je, u specifičnom konglomeratu stilova, ostalo sačuvano i do danas.
Koncentrirajući se na proučavanje srednjovjekovne profane arhitekture, pred
povjesničarima umjetnosti pojavio se prilično zahtjevan zadatak. Danas je gotovo
nemoguće promatrati jedan aspekt palače zadržavajući se na obilježjima pojedinačnog
povijesnog stila. A godine pregrađivanja i života u splitskim kućama i palačama
učinile su njihov zadatak još težim.
Cvito Fisković je nabrojao preko 60 romaničkih kuća u Splitu, i otprilike jednako
toliko u Trogiru, te utvrdio popis u kojem navodi njihove sačuvane ulomke. Te kuće
nemaju urezane datume ni natpise pa se zbog toga doba njihova nastanka može
utvrditi samo stilskom analizom, odnosno uspoređivanjem njihovih dekorativnih
elemenata s onima na sakralim primjerima. Cvito Fisković ih sve naziva romaničkim,
a kao odrednicu vremena romanike uzima razdoblje između 12. i 14. stoljeća. Kao
45
bitan građevni element u određivanju romaničkog sloga izdvaja srpasti luk, a osvrće
se i na način zidanja kuća.
Istraživači i autori koji su pisali o ranim splitskim kućama nastojali su naći svoje
primjere i proučavati ih ovisno o temi uz koju ih spominju. Tako se jedna te ista kuća
može pronaći u izdvojenom primjeru za predromaniku, romaniku pa i gotiku i
renesansu. Osim vidljivih fragmenata koje je moguće tim putem upoznati, i dalje
ostaje pomalo nejasno kako bi tekao razvoj prostorne koncepcije tih zgrada.
U katalogu ovog diplomskog rada navedeni su primjeri srednjovjekovnih kuća u
Splitu koji se danas mogu vidjeti u Dioklecijanovoj palači. Ostaci četrdesetak
srednjovjekovnih kuća danas su uklopljeni u blokove, a nekoliko primjera koje
navode i opisuju istraživači Dioklecijanove palače, danas su srušeni. To su,
primjerice, kuća u Krešimirovoj ulici, kuća na vrhu Rodrigine ulice i kuća u ulici
Ilirske akademije.
Pitanje postojanja zajedničkog tipa srednjovjekovne kuće učestalo se ponavlja. Na
splitskim primjerima kuća moguće je primijetiti da su uske dvokatnice uglavnom
građene od duguljastog, ponekad više, a ponekad manje obrađenog kamena. Po
rasporedu namještaja i po postojanju dimnjaka, uglavnom se smatra da su u
potkrovlju imale malu kuhinju. Nekoliko primjera kuća imalo je dućanske prostore i
konobe u prizemlju, te ulazna vrata na prvom katu koja su par stoljeća kasnije
zazidana ili pretvorena u prozore.
Sve to može ići u prilog praćenju tipa kuće kakav nalazimo u Trogiru. Tip romaničke
kuće koja vijencem ima odvojene katove ne pojavljuje se često, naprotiv, odvajanje
katova kuće vijencem moguće je vidjeti samo na jednom primjeru – na Palači kod
Zlatnih vrata. Dokumentacija vezana uz razvoj srednjovjekovne kuće vrlo je oskudna.
Ipak, postoje pravne odluke iz doba Komune koje su bitno odredile izgled
srednjovjekovnog Splita. U jednoj od njih navodi se obvezna zamjena drvenih
dijelova kuća kamenima. Takve su odluke mogle biti ključne za razumijevanje i
opravdanje nestanka vanjskih stubišta. Brojni su istraživači srednjovjekovne splitske
građevine uspoređivali s dubrovačkim primjerima. Ipak, usporedba je otežana
činjenicom da se u Dubrovniku takve kuće do danas nisu sačuvale.
46
Dilema oko postojanja zajedničkog tipa srednjovjekovne kuće vezuje se i uz njezin
sporni naziv. Termin "romanička kuća" danas je, prema mišljenju svih istraživača,
pogrešan. Srednjovjekovne uske dvokatnice koje se proučavaju nose obilježja brojnih
stilova, a budući da se ne radi o bogato opremljenoj sakralnoj arhitekturi, termin koji
bi ih korektno opisao iznimno je teško odabrati. U obranu starog naziva "romanička
kuća" stoji činjenica da je ta sintagma u posljednjih pedeset godina postala vrlo
poznata i da je uz nju uvijek prisutan oprez. "Romanička kuća" ne djeluje samo kao
skup značenja svojih riječi već nam u svijesti odmah dočarava srednjovjekovnu usku
dvokatnicu ili trokatnicu s graditeljskim elementima srednjovjekovnih stilova.
Splitske kuće koje se smatraju najstarijima ponekad se nazivaju predromaničkima, što
je zapravo nepotrebno. Najprije zato što na profanim primjerima ne možemo utvrditi
razliku između romanike i predromanike, iako prema strukturi zida i postojanju
manjih prozorskih otvora te u konstruiranju vrata možemo ustanoviti koja je kuća
izgrađena ranije, a koja kasnije.
Romanički prozorski otvori s polukružnim zaključkom također se razlikuju te je među
njima moguće odvojiti one koji su napravljeni nemarnije od onih koji počinju
nalikovati jedan na drugi kao da se radi o serijskoj proizvodnji. Uz to se nameće
pitanje je li uz pomoć prozorskih otvora moguće smjestiti kuću u razdoblje ranije i
kasnije romanike. Odgovor je gotovo nepotreban jer se ista kuća našla na istom
mjestu kroz sva povijesna razdoblja. Prozori su zamjenjivani novima. Njihova
izmiješanost ponekad je rezultirala zbunjujućim izgledom kućnih fasada koje često
imaju prozore različitih umjetničkih stilova po svim katovima. Kontinuitet života u
kući, njezino stalno održavanje, popravljanje i namještanje pretvorilo ju je takoreći u
živi organizam koji obuhvaća karakteristike svih umjetničkih stilova.
Naziv "romanička kuća" stoga, iako se često smatra romantičnim, može poslužiti kao
podsjetnik na problem koji vezujemo uz splitsku stambenu arhitekturu. Taj naziv
danas, imajući stalno u vidu da nije doslovan, najbolje opisuje splitsku
srednjovjekovnu usku dvokatnicu.
Item Type: |
Diploma Thesis
|
Uncontrolled Keywords: |
srednjovjekovna arhitektura, romaničke kuće, Split, Dioklecijanova palača |
Subjects: |
History of art |
Departments: |
Department of Art History |
Supervisor: |
Marković, Predrag |
Date Deposited: |
25 Aug 2015 12:54 |
Last Modified: |
25 Aug 2015 12:55 |
URI: |
http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/5306 |
Actions (login required)
|
View Item |