Ajduković, Dean and Löw Stanić, Ajana. (2014). Prevencija i djelotvorno pristupanje nasilju u vezama mladih putem školskog sustava. In: Nasilje ostavlja tragove - Zvoni za nenasilje! Centar za mirovne studije, Zagreb, pp. 160-172. ISBN 978-953-7729-27-1
|
PDF
(Croatian)
Download (197kB) | Preview |
Abstract
Cilj ovog programa je pridonijeti suzbijanju nasilnog ponašanja u mladenačkim vezama kroz samoodrživi i financijski nezahtijevan sustav prevencije namijenjen učenicima trećih razreda srednjih škola u Hrvatskoj. Razvijene su četiri standardne radionice (svaka u trajanju po 45 minuta) sa sljedećim temama: uvjerenja o dobroj i sigurnoj vezi ; prepoznavanje nasilja u vezama ; poznavanje prava u vezi ; prepoznavanje osobne izloženosti i vlastitog nasilnog ponašanja u vezi ; postavljanje granica u vezi i prekidanje nasilnih obrazaca ; traženje i pružanje pomoći u slučaju nasilja u vezi. Na sveučilišnim studijima pomagačkih struka (psihologija, socijalni rad, socijalna pedagogija, učiteljski fakultet) uveden je izborni predmet o prevenciji nasilja u bliskim odnosima, a studenti imaju zadatak u sklopu praktičnog dijela provesti radionice u školi. Time se 1) osposobljava velik broj studenata za metodički radionički rad s učenicima i priprema ih se za provođenje preventivnih radionica s mladima ; 2) omogućuje da svake godine bez velikog radnog opterećenja i dodatnih troškova oko 6.000 učenica i učenika prođe kroz preventivne radionice. Do sada su radionice provedene u preko 5000 srednjih škola. Prije kreiranja programa, proveli smo istraživanje na uzorku od 1225 učenika diljem Hrvatske, koje je pokazalo da postoji visoka prevalencija nasilja u mladenačkim vezama (preko 80% sudionika iskazalo da su doživjeli ili počinili neki oblik nasilnog ponašanja u vezi!). Utvrđeno je da djevojke imaju točnija uvjerenja o tome što čini zdravu i kvalitetnu vezu, bolje postavljaju granice u vezi i sklonije su tražiti i pružati pomoć u slučaju nasilja u vezi. Također, djevojke izvještavaju o nešto češćem činjenju psihičkog i fizičkog nasilja nego mladići, što je sukladno novijim istraživanjima na adolescentima u SAD-u. Rizičnim faktorima za nasilje u vezi pokazali su se: slabo prepoznavanje nasilja, pogrešna uvjerenja o kvalitetnoj vezi i dulje trajanje veze. Kako bismo utvrdili učinkovitost programa, proveli smo evaluaciju na uzorku od 1587 učenika, od kojih je polovica bila uključena u program, a polovica nije (kontrolna grupa). Učenici koji su bili uključeni u program pokazali su (4 do 6 mjeseci nakon provedbe radionica) statistički značajno poboljšanje u sljedećim aspektima: činili su i doživljavali manje nasilja u vezi, imali su točnija uvjerenja o tome što čini zdravu i kvalitetnu vezu, bolje su prepoznavali nasilna ponašanja i bili svjesniji vlastitih prava u vezi.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | Psychology > Školska psihologija Psychology > Socijalna psihologija |
Departments: | Department of Psychology |
Date Deposited: | 08 Jun 2015 15:13 |
Last Modified: | 08 Jun 2015 15:13 |
URI: | http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/5337 |
Actions (login required)
View Item |