Pintur, Anica.
(2015).
Barokni oltari tipa tabernakul u Zadru : diplomski rad.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Art History.
[mentor Šourek, Danko].
Abstract
UVODiZAKLJUČAK
Istraživanje složene problematike oltara tipa tabernakul nedjeljivo je od povezanosti s
širim aspektom društvenih, političkih i crkvenih događanja. Navedeni zadarski
primjeri produkt su takvih previranja, a njihov odabir vođen je idejom što
jednostavnije komparativnosti s mletačkim modelima. Prodiranje stilskih mijena na
istočnu obalu Jadrana, uz to i sam rub teritorija Mletačke Republike, donosi određene
posebnosti, pa stoga i zadarski primjeri oltara nerijetko ne potpadaju pod sve odredbe
navedene tipologije. Takvo naizgled ograničenje pruža uvid u kompleksni odnos
relacije umjetničkog centra i periferije, ali i načina na koji vodeći arhitekti i kipari
Serenissime prilagođavaju vlastite modele jednostavnijem ukusu, sklonijem
tradicionalnijem jeziku.
ZAKLJUČAKOdlučiti se za detaljniji pristup određenom tipu oltara unutar tolikog bogatstva
zadarskog poluotoka nije bio nimalo jednostavan zadatak. Odrediti ga najvažnijim
sastavnicama i zbog toga ispustiti neka od radova ključnih imena mletačkog baroka
vrlo je nezahvalno. U čitavoj Dalmaciji, nigdje kao u Zadru ne susrećemo se s
lepezom najrazličitijih altarističkih rješenja: od Cavriolijeva oltara sv. Šimuna sa
anđelima nosačima, Longhenina klasičnog edikula tipa u crkvi sv. Frane, čistog
Garzottijeva i Tagliapietrinog tabernakul tipa u crkvi sv. Krševana, sceničnog i
atektoničnog Cabiancina tipa u rotundi Gospe od Zdravlja, do klasičnog i nježnog
rokoko Morlaiterva i Bonova oltara u crkvi sv. Marije. Od trenutka prijenosa relikvija
sv. Šimuna iz crkve sv. Marije Velike u novouređeno svetište ranokršćanske bazilike
sv. Stjepana, mletački majstori gotovo su konstantno prisutni u gradu. Novi projekti
dogovaraju se i potpisuju na gradilištima ranijih; zadarski naručioci znali su
prepoznati priliku pa se svaka crkva, i ona najmanja ukrašava novim oltarom, slikom
ili makar pokojom skulpturom, ovisno o mogućnostima.Teško je povezati takvu situaciju s činjenicom da je pred gradom utaborena
osmanlijska vojska, te da su njezina zalijetanja i pokušaji proboja gotovo
svakodnevni. I kao da nije dovoljno teško, namjesto zaustavljenog jednog neprijatelja,
u grad uspijeva ući drugi - kuga, i to nekoliko puta, odnijevši pritom tisuće života.
Ipak, unatoč svim nedaćama, ne prestaju u zadarsku luku pristizati mletački
jedrenjaci, noseći u utrobama mramorne ulomke oltara i skulpture direktno iz
najpoznatijih i najskupljih radionica. Poticanje takve prakse dolazi iz samog vrha
crkvene politike koja posttridentskom obnovom i povratkom ad fontes pokušava
povratiti poljuljan ugled i dominaciju. Zadarske narudžbe otkrivaju ponešto složeniji
odnos: vrlo rijetko ih potpisuju crkveni veledostojnici, najčešće je riječ ili o
pojedincima (imućnijim građanima i državnim predstavnicima), ili o grupnim
narudžbama (primjerice samostana, ili čitavog grada). Ne možemo ih stoga tumačiti
tek kroz prizmu velike crkvene obnove; oltari zadarskih crkava zahtijevaju ipak
ponešto subjektivniji i intimniji pristup Istraživanjem dostupnih arhivskih podataka
namjera je bila proniknuti u njihove pozadine nešto dublje negoli ostati tek na
formalnoj stilskoj analizi. Unošenjem takvog aspekta narudžbe zadobivaju dodatni
karakter čime se bitno mijenja i konačna slika. Podizanje glavnog oltara u crkvi sv.
73
Šimuna nije puko čašćenje omiljenog lokalnog sveca i gradskog zaštitnika nego u
svemu postoji i određen izraz političke moći spominjanjem generalnog providura kao
naručitelja brončanih anđela. Premještanjem projekta u svetište crkve sv. Stjepana,
koja je u neposrednoj blizini providurove palače još je više dan naglasak ideji državne
crkve, reminiscencije na duždevu kapelu, tj. crkvu sv. Marka. Logično, model za
ugledanje je oltar s relikvijama prvog venecijanskog patrijarha, blaženog Lorenza
Giustinianija u crkvi San Pietro in Castello. Posve je drugačijeg karaktera narudžba
glavnog oltara u crkvi sv. Krševana. Nastaje kao ex voto čitave zajednice nakon
epidemije kuge, svaki stanovnik grada obvezuje se, - ovisno o mogućnostima -
izdvojiti novac i darovati ga za oltar. Odabir prateće ikonografije stoga nije nimalo
slučajan- vapaj tisuća vjernika moli sve duhovne snage, sva četiri zaštitnika grada, da
ih izbavi od velike nevolje. Koliko je teška situacija najbolje opisuje činjenica da se u
početnoj dokumentaciji spominje i izrada oltara u potpunosti od zlata. Ove
međusobno posve različite narudžbe u sebi imaju istu poveznicu – pri odabiru stilskog
uzora u mletačkoj altaristici traži se onaj karakterno najbliži. Tako će predložak oltaru
crkve sv. Krševana postati glavni oltar crkve Santa Maria della Salute, čitave građene
kao ex voto Bogorodici u znak zaštite od strašne pošasti kuge.
Odabirom četiriju zadarskih primjera oltara tipa tabernakul misao vodilja bila je
prikazati postupno mijenjanje forme u različitim kontekstima – od uvođenja teme
anđela reggenta na glavnom oltaru crkve sv. Šimuna, zatim apsolutnog vrhunca u
glavnom oltaru crkve sv. Krševana (jedini u potpunosti čisti primjer tabernakul
oltara), preko mijenjana u drugi tip na oltaru Presvetog Sakramenta u katedrali sv.
Anastazije (ali sa još uvijek jasnom tradicijom svetaca adoranata), te u konačnici
glavni oltar crkve sv. Marije kao određena vrst settecentističke reakcije, jasnije
smirenijih i mekših formi. Sve su forme zadane direktnim ugledanjem na mletačke
modele, stoga nude priliku uvidjeti način na koji se isti pojednostavljuju i skromnije
ukrašavaju, ali s uvijek jasnom reminiscencijom na početni uzor. Razvoj oltara tipa
tabernakul na obali Serenissime formiran je kombinacijom tradicije nadgrobnih
spomenika, utjecaja službene posttridentske crkvene politike i nezaobilazne omiljene
grupne teme svetaca, Sacra Conversazione. Baldassare Longhena zadat će temeljne
modele, brojni suradnici unutar radionice transformirat će ih i prilagođavati ovisno o
željama naručioca, a Giorgio Massari učinit će ih jednako aktualnima i u XVIII.
stoljeću.
74
Zadarski oltari, iako naručeni za grad na samom rubu teritorija Mletačke Republike,
ne izrađuju tek obični radionički majstori; autori projekta najveći su arhitekti i kipari
Serenissime pa i njihov značaj stoga premašuje nacionalne okvire umjetnosti, čime
postaju nezaobilazna točka svakog ozbiljnijeg istraživanja venecijanske i europske barokne altaristike i skulpture.
Item Type: |
Diploma Thesis
|
Uncontrolled Keywords: |
Zadar - oltari,tip tabernakul - barok |
Subjects: |
History of art |
Departments: |
Department of Art History |
Supervisor: |
Šourek, Danko |
Date Deposited: |
02 Oct 2015 12:54 |
Last Modified: |
02 Dec 2016 11:34 |
URI: |
http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/5471 |
Actions (login required)
|
View Item |