Štahan, Matija.
(2016).
Zašto je Jorge Luis Borges pisao o Janu Panoniju?.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Comparative Literature.
[mentor Pavlović, Cvijeta].
Abstract
Razlozi zašto je Jorge Luis Borges za svoju novelu Teolozi mogao odabrati upravo povijesnu osobu Jana Pannonija su –
kao što sam kroz ovaj rad nastojao pokazati – mnogostruki. No ono što ime je svima zajedničko jest činjenica da se radi isključivo o praktičnim razlozima; bilo da je riječ o specifičnom povijesnom trenutku ili specifičnom zemljopisnome kutku, ili da se radi tek o sretnoj podudarnosti pjesnikova imena s imenom prikladna rimskoga božanstva, Borges je odabrao Janusa Pannoniusa iz vrlo jednostavnog razloga – jer mu je bilo lakše izabrati njega nego bilo koga drugoga.
Ono što je isto važno pripomenuti jest da se Janus Pannonius ni po čemu ne izdvaja iz opće
galerije Borgesovih likova. Kao što sam pokazao u tekstu, on se savršeno uklapa u nekoliko tipova Borgesovih narativa, bilo da se tiču pojedinčeva identiteta i vječne teme o podvojenosti ličnosti ili prijepora između pravovjerja i krivovjerja kao sukoba koji izvire iz suprotstavljenih ideja o transcendenciji, a koji se nažalost nerijetko prenosi i na ovozemaljske odnose. Budući da ove dvije teme obuhvaćaju većinu Borgesova opusa (a u Teolozimasu tako balansirane da nijedna ne preteže), čitava nam novela kojom sam se ovdje bavio po mnogim svojim značajkama može poslužiti kao ogledni primjer Borgesove novelistike, unatoč tome što ne pripada onoj nekolicini najpopularnijih njegovih radova.
Ono što je također važno – a na što se nisam izravno osvrtao u ovome radu – jest činjenica da bismo trebali biti barem djelomično zadovoljni utjecajem pojedinih pripadnika hrvatske kulture
na onu europsku, ako je Borges za povijesno verificirani temelj izgradnje jednog od likova svoje novele uopće mogao – među svim odličnicima europskog humanizma – odabrati pjesnika rođenog u Hrvatskoj. Kao netko tko je barem posredno gradio, među ostalima, i hrvatsku kulturu, on je time potvrdio njezinu pripadnost stanovitome podskupu kulture Zapada, ali i njezino ravnopravno sudjelovanje u općemu korpusu svjetske umjetničke baštine.
Actions (login required)
|
View Item |