Žuža, Tamara.
(2016).
Čitanje u kontekstu (na primjerima romana Mira Gavrana).
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Croatian Language and Literature.
[mentor Matanović, Julijana].
Abstract
Brojnim prijevodima na čitav niz jezika diljem svijeta i izvođenjem predstava na svim kontinentima (gotovo svim!), Miro Gavran naš je najprevođeniji, najizvođeniji i najčitaniji književnik. Nazivaju ga „književnim i čitalačkim fenomenom“, te najpopularnijim hrvatskim piscem u svijetu. Gavran je profesionalni pisac, odnosno onaj „koji od pisanja može živjeti“. U ovom diplomskom radu bavit ću se analizom i interpretacijom Gavranovih romana "Jedini svjedok ljepote" i "Kafkin prijatelj". Naglasak će prvenstveno biti na mojem tumačenju ovih romana, s posebnim osvrtom na „međusobnu“ komunikaciju tih dvaju tekstova. Krenut će se od pretpostavke da ne postoji jedno jedino (objektivno i ispravno) čitanje književnog teksta. Recepcija koja uključuje i tumačenje i ocjenu teksta rezultat je brojnih čimbenika: lektirnog obrazovanja recipijenta, njegovog čitateljskog iskustva pa čak i trenutnograspoloženja. Na tom tragu posebno su zanimljivi tekstovi kod kojih primjećujemo preseljenje tematskih sklopova iz jedne u drugu knjigu.Roman Kafkin prijatelj Mire Gavrana objavljen je 2011. godine, dakle dvije godine nakon autorova romana Jedini svjedok ljepote u kojem se središnja priča razrješava upravo slučajem Kafka. Stoga, spomenuta dva romana mogu se čitati i kao jedna narativna cjelina. Osnovna interpretativna nit – kojom će se usmjeravati moje tumačenje – tiče se mogućih, dvaju, drukčijih čitateljskih doživljaja. Prvi je rezulat odvojenog čitanja, a drugi vezanog čitanja (čitanje u kontekstu). Na opisanoj razlici pojasnit ću uvodnu tezu o nemogućnosti samo jednog čitanja. Za potrebe ovog rada i propitivanja komunikacije između spomenutih romana, odlučila sam provesti anketu. U nju sam uključila čitatelje različite dobi i spola, različitih zanimanja, odnosno vrsta obrazovanja, različitog čitalačkog iskustva i lektirnog obrazovanja; one koji čitaju više, i oni koji čitaju manje; one koji su pročitali oba spomenuta romana, one koji su pročitali samo jedan, ali i one koji su pročitali jedan, ali na moj poticaj. Cilj ovog rada nikako nije ponuditi neko ispravno tumačenje, već je cilj jedan sasvim osobni doživljaj dvaju romana propitati i u malo širem kontekstu pomoću ankete.
Actions (login required)
|
View Item |