Živković, Kristina.
(2016).
Kriminalistička književnost od pretpovijesti do početka klasične etape i Arthura Conana Doylea.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Comparative Literature.
[mentor Pavličić, Pavao and Brlek, Tomislav].
Abstract
Kriminalistički žanr kontradiktoran je fenomen, jer dok se s jedne strane svrstava u tzv. nisku
ili trivijalnu književnost, s druge je privukao pisce i mislioce koji s tom kategorijom nisu
samo nepovezivi, već su joj i oprečni. Neki, kao primjerice Jean-Paul Sartre samo su uživali
čitajući takvo štivo, drugi poput Edgara Allana Poea, Gilberta Keitha Chestertona i Jorgea
Luisa Borgesa svojim su mu perima doprinijeli. Osim osobne sklonosti spomenutom žanru, na
odabir teme ovog rada naveo me upravo posljednji spomenuti, izuzetno mi drag pisac, majstor
intertekstualnosti i pseudocitatnosti kojom je prožeta i kriminalistička proza koju je upravo
Borges nazvao „jednim od malobrojnih književnih izuma našeg vremena“1 te hvalevrijednom
iznimkom u literaturi koja „naginje haosu“2, nastaloj u jednako takvo doba. Naime, u
kriminalističkom žanru vladaju jasna pravila kojih se treba pridržavati svako djelo koje mu
pripada i za koja čitatelji očekuju da budu ispoštovana, a iako se upravo ta konvencionalnost
nerijetko uzima kao glavna zamjerka takvoj vrsti literature te razlog zbog kojeg ona nužno
mora biti okarakterizirana kao trivijalna, a time i lišena umjetničke vrijednosti, smatram da je
takav stav neutemeljen te da bezvremena privlačnost (kvalitetne) kriminalističke književnosti
leži upravo u strogo određenoj strukturi i konvencijama koje pred pisce stavljaju izazov što ga
uspješno savladavaju samo oni ponajbolji, uspijevajući u okviru zadanih pravila napraviti i
inovativan iskorak. Kao drugu vrlinu kriminalističke proze istakla bi njenu intelektualnu
narav povezanu sa sposobnošću da čitatelja potakne na aktivno sudjelovanje i umnu
djelatnost, što je značajka koju je do potpunog izražaja prvi doveo Arthur Conan Doyle, autor
s kojim ću zbog ograničenog prostora završiti svoje izlaganje. Ono će započeti pregledom
osnovnih značajki žanra, a zatim otići daleko u povijest, u samo praskozorje civilizacije i
doba najranije književnosti, s obzirom da želim pokazati kako kriminalistički žanr nije
novovjeka kreacija već nastavak duge, kontinuirane i bogate tradicije čiji korijeni sežu do
početaka usmene književnosti.
Actions (login required)
|
View Item |