Knjižnica Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Faculty of Humanities and Social Sciences Institutional Repository

Mogućnosti primjene kognitivne gramatike u nastavi hrvatskog kao materinskog jezika

Downloads

Downloads per month over past year

Sesar, Tea. (2017). Mogućnosti primjene kognitivne gramatike u nastavi hrvatskog kao materinskog jezika. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Croatian Language and Literature. [mentor Alerić, Marko].

[img]
Preview
PDF (Croatian)
Download (782kB) | Preview

Abstract

U radu se problematizira mogućnost primjene kognitivne gramatike u nastavi hrvatskog kao materinskog jezika, u okviru postupne promjene metodičke paradigme iz dosadašnjeg uglavnom gramatički utemeljenog pristupa prema kompetencijski utemeljenom pristupu. Konstruktivistički funkcionalni i kognitivni pristupi jeziku ističu iskustvo kao temelj koji prethodi jezičnom znanju i usvajanju materinskog jezika, odnosno važnost implicitnog znanja. U tu će se svrhu u prvome dijelu rada razmotriti neka od temeljnih načela kognitivne gramatike – da je jezik kao sustav dio cjelokupnog kognitivnog sustava, kognitivna motiviranost jezičnog značenja, shvaćanje gramatike kao konceptualizacije, načelo jezika u uporabi (tzv. usage-based) koje prethodi poznavanju jezičnih jedinica na normativnoj razini. U drugom će se dijelu rada spoznajni pristup hrvatskom jeziku oprimjeriti u poučavanju složenih rečenica. Budući da se u kognitivnoj gramatici rečenicama ne pristupa na temelju njihove sintaktičke strukture (jednostavne, nezavisnosložene i zavisnosložene), nego s obzirom na njihovu širu funkciju unutar diskurza, konkretna situacija i značenjski kontekst postaju glavne odrednice za njihovu upotrebu. U tako koncipiranoj nastavnoj jedinici prednost se daje načelu istaknutosti (tzv. salience), ikoničnosti i perspektive. Naposljetku, u trećem dijelu rada nudim svoje skromno razmišljanje o trenutnoj obrazovnoj situaciji i pomacima prema promjeni.

Item Type: Diploma Thesis
Uncontrolled Keywords: croatian language subject teaching, cognitive grammar, conceptualisation, competence approach, sentence as a conceptual situation
Subjects: Slavic languages and literatures > Croatian language and literature
Departments: Department of Croatian Language and Literature
Supervisor: Alerić, Marko
Date Deposited: 09 Jan 2018 09:33
Last Modified: 09 Jan 2018 09:33
URI: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/9423

Actions (login required)

View Item View Item