Sesar, Tea.
(2017).
Mogućnosti primjene kognitivne gramatike u nastavi hrvatskog kao materinskog jezika.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Croatian Language and Literature.
[mentor Alerić, Marko].
Abstract
U radu se problematizira mogućnost primjene kognitivne gramatike u nastavi hrvatskog kao materinskog jezika, u okviru postupne promjene metodičke paradigme iz dosadašnjeg uglavnom gramatički utemeljenog pristupa prema kompetencijski utemeljenom pristupu. Konstruktivistički funkcionalni i kognitivni pristupi jeziku ističu iskustvo kao temelj koji prethodi jezičnom znanju i usvajanju materinskog jezika, odnosno važnost implicitnog znanja. U tu će se svrhu u prvome dijelu rada razmotriti neka od temeljnih načela kognitivne gramatike – da je jezik kao sustav dio cjelokupnog kognitivnog sustava, kognitivna motiviranost jezičnog značenja, shvaćanje gramatike kao konceptualizacije, načelo jezika u uporabi (tzv. usage-based) koje prethodi poznavanju jezičnih jedinica na normativnoj razini. U drugom će se dijelu rada spoznajni pristup hrvatskom jeziku oprimjeriti u poučavanju složenih rečenica. Budući da se u kognitivnoj gramatici rečenicama ne pristupa na temelju njihove sintaktičke strukture (jednostavne, nezavisnosložene i zavisnosložene), nego s obzirom na njihovu širu funkciju unutar diskurza, konkretna situacija i značenjski kontekst postaju glavne odrednice za njihovu upotrebu. U tako koncipiranoj nastavnoj jedinici prednost se daje načelu istaknutosti (tzv. salience), ikoničnosti i perspektive. Naposljetku, u trećem dijelu rada nudim svoje skromno razmišljanje o trenutnoj obrazovnoj situaciji i pomacima prema promjeni.
Actions (login required)
|
View Item |