Lukaš, Jana.
(2018).
Modeli obrazovanja na češkom kao manjinskom jeziku u Republici Hrvatskoj.
Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of Pedagogy.
[mentor Hrvatić, Neven and Blažević Simic, Ana].
Abstract
Rastući trend globalnih migracija pretpostavlja nastanak manjinskih zajednica čiji
pripadnici žele očuvati svoje kulturno i jezično nasljeđe te prenositi osobnu identifikaciju s
manjinskom zajednicom na buduće generacije. Na područjima nastanjenim manjinama više
od nekoliko generacija naglasak se stavlja na očuvanje kulturnog identiteta i jezika. To pred
obrazovnu politiku stavlja zahtjev da njihovim pripadnicima omogući ostvarivanje prava na
obrazovanje na materinskom jeziku. Ovim radom predstavljeno je obrazovanje pripadnika
nacionalne manjine čiji se materinski jezik (češki) razlikuje od službenog jezika države
(hrvatski). U teorijskom dijelu rada bit će ukratko prikazane osnove manjinske politike i
legislative te jezična obrazovna politika. Bit će prikazana teorija o usvajanju nasljednog
jezika, kojom se ističe da pri sastavljanju nastavnog plana i programa treba uzimati u obzir
slabije jezične kompetencije manjinskih učenika, a koje su nastale pod utjecajem jezične
interferencije manjinskog i većinskog jezika. Na temelju pregleda oblika dvojezičnog
obrazovanja i primjera dobre prakse u svijetu bit će promotreni postojeći modeli manjinskog
obrazovanja u RH. Posebna pažnja bit će posvećena srednjoškolskoj razini, gdje su
mogućnosti za upis škole s maninskim nastavnim jezikom znatno manje te je uočljiv trend
napuštanja programa manjinskog obrazovanja. Kako nastava jezika ima veliku ulogu u
očuvanju jezika, promotrit će se postojeći planovi i programi za češki jezik na
osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj razini, a njihova prikladnost će se problematizirati i u
empirijskom dijelu rada. Uslijedit će kratak prikaz socio-kulturnog konteksta i razvoja češkog
školstva u RH kroz povijest. Jezik češke manjine potisnut je dominacijom hrvatskog jezika,
stoga ćemo dati sažet prikaz jezičnih posebnosti u govoru pripadnika manjine. To će nam
pomoći identificirati zahtjeve koje posebne okolnosti stavljaju pred jezičnu obrazovnu
politiku.
Actions (login required)
|
View Item |